Kwaliteit en klachten

Registraties

Wij staan voor een goede vakinhoudelijke kwaliteit. Daarom staan wij geregistreerd bij de volgende beroepsverenigingen:

  • Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO): Martine (7852), Froukje (23050 )
  • Nederlands Instituut voor Psychologen: Martine is hier geregistreerd supervisor kinder- en jeugdpsycholoog NIP (233768)
  • Vereniging EMDR Nederland (Martine: 40346)

Wij staan tevens geregistreerd bij de volgende (kwaliteits)registers en organisaties:

  • Froukje is als orthopedagoog geregistreerd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ): 100016182
  • Martine staat als orthopedagoog generalist geregistreerd in het BIG register:  nr. 29926932231
  • Wij hebben een persoonlijke Algemeen Gegevens Beheer – code (AGB): Martine: 94109136, Froukje: 94105297
  • De AGB code van De Sinne is: 98106257
  • De Sinne staat geregistreerdbij de Kamer Van Koophandel onder nummer: 8621982

Kwaliteitsaudit en kwaliteitsstatuut

Iedere 2 jaar vindt er een kwaliteitsaudit plaats via Schleiffert Advies & Ondersteuning. Hiermee laten wij zien dat wij voldoen aan de eisen van het Fries kwaliteitskader jeugd. Ons meest recente en positief bevonden audit heeft plaatsgevonden in  november 2024.

Vanaf 1 januari 2017 heeft iedere zorgaanbieder in de curatieve GGZ de verplichting over een kwaliteitsstatuut te beschikken. In het kwaliteitsstatuut wordt beschreven hoe de zorg bij de zorgaanbieder is georganiseerd.
Hiermee wordt voor (potentiële) cliënten en anderen duidelijk wat men bij de zorgverlening mag verwachten. Een kwaliteitsstatuut is nodig om zorg via de zorgverzekeringswet te vergoeden. In sommige gevallen is dit mogelijk voor volwassenen. Neemt u hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar. U kunt het kwaliteitsstatuut van Martine hier inzien: Kwaliteitsstatuut Martine Elsinga 2025

Electronisch Patiënten Dossier (EPD):

Wij werken met het Electronisch Patiënten Dossier (EPD) Zilliz. Met dit dossier houden wij gegevens bij van onze cliënten volgens de vereiste veiligheidsnormen. Kinderen boven de 12 jaar en ouders hebben recht op inzage in hun dossier. Zo werken wij transparant. Wanneer u en / of uw kind het het dossier in wil zien, bent u daarvoor welkom bij ons in de praktijk. Wij zijn dan beschikbaar voor alle vragen die u heeft. 

Heeft u een klacht?

Het kan zijn dat u een klacht heeft over de zorg die wij verlenen. Wij gaan hierover graag eerst met u in gesprek om er samen uit te komen. Wanneer dit echt niet lukt, kan kunt u uw klacht ook besproken met de behandelaar van praktijk De Sinne bij wie u niet in behandeling bent. U kunt daarvoor uw klacht kenbaar maken per mail of door te bellen. We nemen uw klacht altijd serieus en zullen ons uiterste best doen om tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan kan kunt u een officiële klacht indienen. De Sinne is aangesloten bij Klachtenportaal Zorg. Deze organisatie heeft een onafhankelijke klachtencommissie die u vakkundig bijstaat in uw klacht. Meer informatie kunt u vinden op de website van klachtenportaal zorg

Bent u als cliënt van een lid van de NVO of het SKJ van mening dat er in strijd is gehandeld met de beroepscode? Dan kunt u hierover een klacht indienen bij het College van Toezicht. Ook kan dat als u zelf NVO-lid of lid van het het SKJ bent. U kunt dan een klacht indienen over het handelen van een ander lid van één van de genoemde beroepsverenigingen. De klacht moet gaan over het beroepsmatig handelen van de pedagoog.

Daarbij hebben alle (pleeg)kinderen, (pleeg)ouders en verzorgers die te maken hebben met jeugdhulp recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Daarvoor kunnen zij – afhankelijk van hun woonplaats – contact opnemen met het AKJ of met Zorgbelang. Ondersteuning door een vertrouwenspersoon is gratis. Het AKJ en Zorgbelang zijn zelfstandige stichtingen en de vertrouwenspersonen zijn niet verbonden aan praktijk De Sinne.  Contact opnemen met het AKJ kan via de website van jeugdstem. Zij kunnen contact opnemen met zorgbelang Fryslân voor een vertrouwenspersoon in de regio.